معرفی کتاب: 250 مسأله ی هندسه :: هندسه دان

هندسه دان

آموزش و آزمون هندسه دوره دبیرستان

هندسه دان

آموزش و آزمون هندسه دوره دبیرستان

هندسه دان

در این سایت آموزش و آزمون های تستی و تشریحی تمامی دروس هندسه دوره دبیرستان بارگزاری خواهد شد...

آخرین نظرات

معرفی کتاب: 250 مسأله ی هندسه

محمد امین | پنجشنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۲، ۰۷:۰۸ ب.ظ

نام: ۲۵۰ مسأله‌ی هندسه

توضیحات:

پدید آورندگان: کریمی ، نصیر – احمدی پور اناری، نیما – ثقفیان، مرتضی – عقیق، میثم
ترجمه:
انتشارات: فاطمی
چاپ اول: 1388
قیمت: 3500تومان- 184صفحه
مخاطبین:
علاقه مندان به المپیاد ریاضی


پیش نیاز:
کتب ریاضی دبیرستانی

فهرست مطالب: مسائل و حل مسائل مربوط به مثلث، دایره، چهار ضلعی ها، مساحت و حجم، هندسه فضایی، مکان هندسی و ترسیم
پیش‌گفتار: برگزاری رقابت‌ها و مسابقه‌های علمی از دیرباز مورد توجه دانش‌دوستان ملت‌های مختلف بوده است. به‌خصوص در زمینه‌ی ریاضی این امر سابقه‌ای بسیار طولانی دارد. اولین مسابقه‌ی ریاضی به شکل امروزی در کشور مجارستان و بین سال‌های 1894 تا 1928 تحت عنوان مسابقه‌ی ریاضی اتووش برگزار شد.
اولین المپیاد ریاضی بین‌المللی در سال 1959 و در کشور رومانی با شرکت هفت کشور رومانی، مجارستان، چکسلواکی، لهستان، شوروی، آلمان شرقی، و بلغارستان برگزار شد. با پیوستن یوگسلاوی در سال 1963 و کشورهای بلوک غرب و به‌ویژه امریکا از سال 1964 به بعد، این رقابت‌ها به صحنه‌ی پرشور علمی تبدیل شد. اکثر کشورهای شرکت‌کننده در دهه‌های اخیر اقدام به برگزاری المپیاد‌های ملی به‌منظور تشکیل تیم بین‌المللی المپیاد خود نموده‌اند که بیشتر آن‌ها از المپیاد بین‌المللی ریاضی است.
در ایران نیز پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی توجه به این مهم در دستور کار مسئولان وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت. نخستین مسابقه‌ی ریاضی در سال 1362 برگزار شد و از سال 1366 هم‌زمان با اعزام نخستین تیم المپیاد ریاضی ایران به المپیاد بین‌المللی ریاضی در کشور کوبا، المپیاد ریاضی ایران آغاز گردید.
شیوه‌ی برگزاری این رقابت‌ها در کشور ما از نخست تا به امروز دست‌خوش تغییرهای بسیاری بوده است. در سال‌های نخست، رقابت‌ها به‌صورت دو مرحله‌ای (مرحله‌ی اول استانی و مرحله‌ی دوم کشوری) و هر دو مرحله به‌صورت تشریحی بود و دانش‌آموزان سال‌های سوم و چهارم رشته‌ی ریاضی حق شرکت در آن را با شرایطی خاص داشتند. سپس بین سال‌های 1372 تا 1374 به دانش‌آموزان سال دوم ریاضی حق شرکت در المپیادی خاص به‌نام المپیاد مقدماتی ریاضی داده شد که کمتر جنبه‌ی رسمی داشت و در گزینش تیم المپیاد کشور تأثیر زیادی نداشت. با تغییر نظام آموزشی کشور به نظام جدید و تحولات ساختاری انجام‌شده لزوم ایجاد تغییراتی در نظام گزینش دانش‌آموزان عضو تیم‌های المپیاد کشور به‌شدت محسوس بود. از سال 1374 با تأسیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان، مسئولیت تشکیل و آموزش تیم‌های المپیاد به آن سپرده شد و انتخاب تیم المپیاد ریاضی به این صورت تا به امروز نهادینه گردید. در بهمن‌ماه هر سال مرحله‌ی اول المپیاد ریاضی به‌صورت تستی (شامل 25 تست در سال‌های 1374 و 1375 و 30 تست در آزمون‌های بعدی) با سؤال‌های 5 گزینه‌ای برگزار می‌گردد. از بین شرکت‌کنندگان که دانش‌آموزان واجد شرایط سال‌های دوم و سوم ریاضی هستند تعدادی حدود دو هزار دانش‌آموز از سراسر کشور انتخاب می‌شود و به مرحله‌ی دوم راه می‌یابند، آنگاه در اردیبهشت‌ماه سال بعد آزمون تشریحی مرحله‌ی دوم با 6 سؤال در دو نوبت و هر سؤال هفت امتیاز (مشابه آزمون بین‌المللی) برگزار می‌شود. از بین شرکت‌کنندگان تعدادی بین 35 تا 45 نفر برای شرکت در دوره‌ی تابستانی باشگاه دانش‌پژوهان جوان انتخاب می‌شوند. آنان در این دوره، آموزش فشرده‌ای می‌بینند. در طول دوره چندین آزمون از آنها به عمل می‌آید و از مجموع این آزمون‌ها و ارزیابی‌های طول دوره، مدال‌های المپیاد ملی به آنان اهدا می‌گردد. به 12 نفر اول مدال طلا اهدا می‌شود. اینان از شرکت در کنکور سراسری دانشگاه‌ها معاف‌اند و در هر رشته‌ی دانشگاهی که بخواهند ادامه‌ی تحصیل می‌دهند. همچنین به منظور شرکت در المپیاد بین‌المللی ریاضی آموزش خود را ادامه می‌دهند و در نهایت از جمع آنان شش نفر اعضای تیم المپیاد بین‌المللی ریاضی کشور گزینش و برای شرکت در مسابقات اعزام می‌شوند.
مجموعه‌ی حاضر شامل پنج کتاب است که چهار‌تا از آن‌ها شامل 250 تست پنج‌گزینه‌ای با پاسخ تشریحی است و یکی از آنها شامل 10 آزمون مشابه آزمون‌های مرحله‌ی اول المپیاد ریاضی کشور است. کتاب 250 مسئله‌ی هندسه شامل 250 تست پنج‌گزینه‌ای با پاسخ تشریحی در زمینه‌ی هندسه است. این کتاب در 8 فصل کلی موضوع‌بندی شده است و سعی شده است سؤال‌ها برحسب درجه‌ی سختی مرتب شود. به خواننده توصیه می‌شود که ابتدا موضوع مربوط به هر فصل را از کتاب درسی این مجموعه فرا بگیرد و پس از تسلط نسبی با حل مسئله‌های آن فصل با سؤال‌های متنوع المپیاد دست و پنجه نرم کند و خود را برای آزمون المپیاد کشوری آماده سازد. درنهایت با مراجعه به کتاب آشنایی با المپیاد ریاضی از طریق حل مسئله و انجام هر یک از آزمون‌ها خواننده می‌تواند تسلط و توانایی خود را نسبت به یک آزمون بررسی کند. لازم به ذکر است هر نوشته‌ای اشکال یا اشکال‌هایی دارد که از چشمان نویسندگان دور می‌ماند و مؤلفان با کمال میل پذیرای نظر‌ها، پیشنهاد‌ها و انتقاد‌های خوانندگان هستند.
نشانی ناشر:
تهران- خیابان دکتر فاطمی- شماره‌ی 159
صندوق پستی: 14146

تلفن: 88961422

فاکس: 88956258

نشانی الکترونیکی: info@fatemi.ir

 

منبع: roshd.ir

  • محمد امین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی